Ett H22 att minnas – 35 fantastiska dagar samlade besökare från hela världen i Helsingborg

H22 City Expo är officiellt över. Med 35 dagar av fantastiska upplevelser, spännande möten och färgsprakande underhållning i färskt minne vill vi tacka alla som på något sätt bidragit till en oförglömlig stadsmässa. H22 City Expo har varit en stor framgång. Helsingborgs status som en av Europas mest innovativa städer har stärkts. 

Mellan 30 maj och 3 juli fylldes Helsingborg av framåtblickande branschfolk, nyfikna invånare, lösningsorienterade förändringsledare, mängder av barnfamiljer, turister och andra eldsjälar som engagerat sig i staden och inspirerats, diskuterat och lärt av varandra för att hitta lösningar på morgondagens globala och lokala utmaningar. Dessutom har besökarna kunnat njuta av folkfest, mat, konserter och ovanliga kulturupplevelser.

H22 City Expo har kokat av kungligheter, ministrar, astronauter, nordiska kockeliten, internationella politiker, forskare och nyfikna besökare. Under Expon har också European Innovation Councils nya innovationsnätverk lanserats och en FN-konferens har genomförts. Ett av världens mest innovativa universitet, MIT, har varit på plats och jobbat med staden. 

Varannan svensk kommun och mer än 45 länder har besökt stadsmässan med innovation- och hållbarhetsfokus. Mängder med nyfikna har utforskat framtidens välfärdsinnovationer i Space to Innovate, undersökt livet i havet på Havoteket och gått en tur i visningslägenheter på till exempel Drottninghög. Samtidigt har man njutit av mat, kultur och konserter. 

Helsingborg har under de senaste tre åren samarbetat nära sina 100 H22-partners för att utveckla Helsingborg och nu även kunnat visa upp lösningarna som förhoppningsvis bidrar till en välmående planet med välmående människor.

– Jag är stolt och överväldigad över det engagemang som medarbetare och invånare visat under de här 35 dagarna. H22 City Expo har varit en stor framgång som stärkt Helsingborgs ställning som en av Europas mest innovativa städer. Expon har skapat och stärkt relationer för Helsingborgs fortsatta arbete tack vare samarbete med näringsliv, föreningsliv, civilsamhälle och akademi. Vi har haft både FN, EU, internationella städer och universitet på plats vilket bevisar att Helsingborg är en språngbräda för framtiden. Nu tar vi sikte mot ett klimatneutralt Helsingborg 2030 och använder kraften som H22 har skapat, säger Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande. 

– Städer över hela världen brottas just nu med utmaningen hur vi ska skapa en hållbar stad med stärkt välfärd och hög för alla. H22 City Expo har satt fokus på det nödvändiga innovationsarbetet som pågår på olika håll runt om i världen och gett oss som stad möjlighet att lära och inspireras av andra. Helsingborg har kommit långt, men ska vi klara av den globala omställningen behöver vi inspirera och utmana varandra över gränserna, säger Jan Björklund (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.

– Vi vill verkligen tacka medarbetare, partners, olika aktörer och alla som på något sätt bidragit till en oförglömlig stadsmässa. Vi har kunnat lyfta fram allt som händer i Helsingborg och samtidigt ta del av nytänkande och kreativa lösningar från kollegor runt om i landet och världen. Det har varit möten, konferenser, musik, underhållning, upplevelser, kulturevenemang. Listan är gigantisk lång. Och det häftiga är att inget av detta hade kunnat ske utan det fantastiska utvecklings- och innovationsarbete som vi har drivit tillsammans i koncernen Helsingborg och tillsammans med våra partners. Detta är inget vanligt evenemang – detta är en treårig rörelse som manifesterats under 35 dagar, säger projektchefen för H22 City Expo Soraya Axelsson.

– H55 och H99 har på olika vis varit viktiga för utvecklingen av IKEA, nu kan vi lägga till H22 till den fina traditionen. Tack vare H22 City Expo och samarbetet med staden Helsingborg har vi på IKEA fått mängder med nya erfarenheter och kunskaper som vi kan ta med oss ut i världen för att försöka göra livet hemma lite bättre för många. Att få visa hur vi på IKEA har en envist positiv syn på vår framtid och hur vi tillsammans kan verka för att göra den bättre är viktigt. H22 har givit oss den möjligheten. Att vi har haft riktigt kul tillsammans samtidigt med konserter, föredrag, podcasts, live gaming på Twitch och massor av nya lokala mat- och dryckesupplevelser gör inte saken sämre. Under hela expon har vi haft hundratusentals besökare vilket vi ser som en stor framgång. Det handlar trots allt om att nyfiket lära sig mer genom möten med människor, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.

Total
0
Shares